U Dječjem vrtiću Bubamara Program za potencijalno darovitu djecu se provodi od 2022. godine. Program traje od listopada do svibnja, a uključena su djeca od navršene pete godine života koja su procesom identifikacije (psiholog stručni suradnik, odgojiteljice, roditelji) detektirana kao djeca s posebnim odgojno- obrazovnim potrebama. Program se provodi unutar redovnog programa vrtića, a uključuje radionice u malim grupama jedanput tjedno u trajanju od jedan sat te podršku identificiranoj djeci unutar odgojne skupine (senzibilizaciju odgojiteljica i roditelja potencijalno darovite djece). Organizacija rada je fleksibilna, prilagođava se potrebama i interesima djece.
Program je verificiran od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, a provodi ga psihologinja stručna suradnica koja je završila edukaciju za provođenje programa pod mentorstvom dr.sc. Jasne Cvetković Lay specijalistice za obrazovanje darovite djece u Centru
za poticanje darovitosti „Bistrić“.
Tko su potencijalno darovita djeca?
Potencijalno darovita djeca počinju ovladavati određenim područjem znatno prije prosjeka svoje dobne skupine, napreduju mnogo brže od prosječnog djeteta u određenim područjima, ponajviše zato što im učenje i ovladavanje vještinama u tim područjima ide mnogo brže i lakše.
Predškolsko razdoblje je ključno za poticanje razvoja svih postojećih potencijala s kojima dijete dolazi na svijet pa tako i razvoj onih područja koja bi se mogla intenzivnije razviti i iskazati kao darovitost. Znakovi potencijalne darovitosti često se javljaju vrlo rano, a uglavnom ukazuju na prisutnost visokih kognitivnih sposobnosti i kreativnosti (lakoća učenja i pamćenja, smisao za humor, uočavanje uzroka i povezanosti pojava) ili pak specifičnih talenata: likovnih, glazbenih, psihomotornih ili socio- emocionalnih. Kao što sam pojamsugerira u ranom djetinjstvu govorimo o potencijalnoj darovitosti (prisutan je potencijal) no hoće li dijete razviti svoju darovitosti i iskazati je u nekom području svoga djelovanja, osim o onome što je genetski naslijedilo kao potencijal, značajno će ovisiti i o okolinskim utjecajima. U tome procesu najznačajniji doprinos imaju obiteljska sredina te odgojno – obrazovne
ustanove u kojima djeca provode sve više vremena. Rana identifikacija potencijalno darovite djece i uključivanje u specijalizirane programe u kojima će im se omogućiti socijalna podrška i poticati razvoj svih aspekata osobnosti izrazito je važna.
Koje su potrebe darovitog djeteta u odgojno-obrazovnom procesu?
– potreba za kontaktiranjem s vršnjacima prema kronološkoj dobi
– potreba za kontaktiranjem s vršnjacima prema intelektualnoj dobi
– potreba za radom u obogaćenim i proširenim odgojno-obrazovnim programima
– potreba za neovisnošću u učenju
– potreba za izazovima sve do točke moguće pogreške
– potreba za širokim programom kojim se potiče cjelokupni razvoj djeteta
Neke od aktivnosti i sadržaja rada:
– Logičko-kombinatoričke i matematičke igre
– Natjecateljske igre
– Pokusi iz područja biologije, fizike i kemije
– Kreativne aktivnosti
– Aktivnosti emocionalnog pismenjavanja
– Projekti djece prema interesu