PRIPREMA ZA ČITANJE I PISANJE

Djeca u vrtiću NE uče čitati i pisati. Ona bi trebala do 7 godine usvojiti PREDVJEŠTINE čitanja i pisanja. I kao što ne možemo dijete upisati na nogomet ako ne zna hodati, isto tako ne možemo ni očekivati da će dijete naučiti čitati i pisati ako nije svladalo vještine koje tome prethode. Kada takvo dijete na silu podučavamo čitanju i pisanju to je kao da započinjemo graditi krov, a nismo još izgradili zidove.

Osim predvještina čitanja i pisanja, postoje i predvještine računanja o kojima možete pročitati u sljedećem članku: https://mis.element.hr/fajli/981/55-03.pdf . Navedene su razne igre i objašnjeno je zašto je svaka igra važna za kasniji uspjeh u matematici.

Koje su to predvještine čitanja i pisanja?

😳 Jezični razvoj

Tu spada poznavanje puno pojmova, sposobnost da razumijemo onoga što nam netko govori i dobro jezično izražavanje (kako poticati ta područja navedeno je na ovoj internetskoj stranici u dijelu Rječnik i Jezik)

😳 Grafomotorika 

Dobra vještina, spretnost pri baratanju s olovkom. 

Najvažnije je djetetu pružiti puno iskustva s papirom i olovkom. Papir i olovka mu trebaju biti uvijek dostupni. Crtež moramo uvijek pozitivno komentirati. Ne trebamo dijete učiti kako se nešto crta, već ga pustiti da uživa i istražuje predmete, a zatim ih gleda i pokuša nacrtati.

Ovdje na početnoj stranici logopeda možete preuzeti besplatnu radnu bilježnicu za razvoj grafomotorike i vizualne percepcije. 

😳 Vizualna percepcija 

To obrada vidnih informacija.

Vizualna percepcija je način kako mozak procesira ono što vidimo, odnosno način na koji mozak interpretira, analizira i daje smisao onome što vidimo.

Vizualna percpecija je važna u svakodnevnom životu u različitim aktivnostima kao što je pisanje, čitanje, oblačenje, slaganje puzzli, uočavanje  sličnosti i različitosti, određivanju koliko je nešto daleko ili duboko, i slično. Vizualna percepcija je širok termin. Imamo više “kategorija” vizualne percepcije.

Detaljniji članak o vizualnoj percepciji možete pročitati na: https://www.radnaterapija.net/sto-je-vizualna-percepcija

Popis mnoštva igara koje možete igrati s djecom da bi potaknuli razvoj vizualne percepcije možete također pronaći na njihovim stranicama:

https://www.radnaterapija.net/vizualna-percepcija

https://www.radnaterapija.net/aktivnosti-za-poticanje-razvoja-vjestina-vizualne-percepcije-ii-dio

Ovdje je primjer nekih najjednostavnijih igara preuzetih upravo iz tih članaka: Slagalice (puzzle), Igra parova (memory), Uparivanje čarapa nakon pranja,  igra za vrijeme čitanja slikovnica (npr. nađi sve što je plavo/okruglo/…), crtanje samo polovice slike (dijete treba nacrtati drugu polovicu npr.leptira)

7

crtanje obrisa,

8

slaganje lego kockica tako da dijete složi kockice onako kako smo nacrtali, 

9

slaganje dijelova slike (nalijepiti na dvije kockice).

Ovdje na početnoj stranici logopeda možete preuzeti besplatnu radnu bilježnicu za razvoj grafomotorike i vizualne percepcije. 

😳 Svjesnost o tisku i koncept knjige

To je jedna od prvih vještina koja se razvija kada dijete ima puno iskustva sa slikovnicama. Dijete uči kako se knjiga drži, kako se lista, da prvo čitamo s lijeve, a zatim s desne stranice, da tekst čitamo odozgo prema dolje i s lijeva na desno. Zbog toga je iznimno važno da djeci čitamo i pričamo priče iz slikovnica. Preporuke slikovnica i pristup čitanju možete pronaći na ovoj internetskoj stranici u dijelu Područje morfosintakse.

😳 Fonološka svjesnost

Fonološka svjesnost je, iz mog iskustva, najslabije razvijena u djece pred polazak u školu, a izuzetno je bitna da bi dijete moglo savladati čitanje i pisanje.

Očekujemo da dijete staro četiri godine može rastaviti riječ na slogove i da čuje koju riječ smo mi izgovorili kada je rastavimo na slogove. Ova vještina se najbolje razvija kroz učenje brojalica i pjesmica od najranije dobi djeteta jer dijete tako razvija osjećaj za rimu i ritam. Možemo se igrati s djetetom u bilo kojem trenutku tako da izgovaramo riječi rastavljene na slogove, a ono ih mora sastaviti ili da mu kažemo neku riječ koju onda dijete mora rastaviti na slogove. Ako je djetetu rastavljanje na slogove teško, možemo mu reći da za vrijeme izgovora plješće ili skače jedanput za svaki slog.

Bitno je poticat dijete i na prepoznavanje i stvaranje rime. Ta se vještina razvija također kroz učenje pjesmica koje se rimuju. Možemo dijete pitati koje se riječi dobro slažu, koje slično zvuče, neka nam pomogne osmisliti takve riječi pa kasnije možemo napisati pjesmicu.

Više o rimi i raznim aktivnostima možete pročitati u članku:

https://razvojne.org/2018/11/02/baba-zaba-ventilator/

Nakon što dijete svlada rimu i rastavljanje na slogove (obično oko pete godine života), tražimo od njega da kaže na koji slog počinje neka riječ (npr. s kojim slogom počinje riječ pauk), a zatim i nabroji nekoliko riječi koje počinju na slog koji smo im zadali (npr. nabroji riječi koje počinju na slog ba).

Nakon što dijete bez poteškoća odredi prvi slog, tražimo od njega da kaže na koji glas počinje neka riječ (npr. Koji glas prvi čuješ kada kažem sir), a zatim i da nabroji što više riječi koje počinju na zadani glas (npr. što sve počinje na t). Djeca bi to trebala svladati s 5 i pol godina.

Zanimljive kartice možete pronaći na internetskoj stranici:

https://logoped.hr/vesela-abeceda-svastarica/

Kada dijete svlada prvi glas u riječi, tražimo od njega da sastavi riječ od glasova (npr. s-i-r, koja je to riječ), a zatim i da rastavi riječ na glasove (npr. koje sve glasove ima riječ pas). Prvo počinjemo s kratkim riječima, a zatim zadajemo sve duže i duže. Dijete bi trebalo u dobi od šest godina rastavljati i sastavljati riječi od tri do četiri glasa.

Zanimljive aplikacije za tablete, mobitele i računala (Pisalica, Glaskalica, Slovarica, Jezična gradilica) možete pronaći na stranici: www.ict-aac.hr

Ovdje na početnoj stranici logopeda možete preuzeti besplatnu radnu bilježnicu za razvoj fonološke svjesnosti.

😳 Prepoznavanje slova

Nije poželjno da djeca uče pisati slova u predškoli. Bitno je da znaju povlačiti razne crte i oblike u zadano crtovlje crtančice i da znaju prepoznati slova kada ih vide (kada im pokažemo slovo da znaju koje je to slovo). Djeci mogu naučiti slova tako da ih izrezuju iz novina i lijepe na papir te ispod njih sve stvari iz ktaloga koje počinju na taj glas (npr. u novinama pronađu nekoliko slova S, zalijepe ih na prazan list papira, a zatim iz kataloga izrežu sir, salamu, sanjke, suncobran,… i zalijepe ispod slova S i tako za svako slovo). Možemo dati djeci da slažu slova od vune ili špage, izrađuju ih od plastelina,…

Više ideja za igre za prepoznavanje slova možete pronaći na stranici:

https://razvojne.org/2018/10/29/izdvajanje-slova/

Knjiga s mnoštvom vježbi iz područja predvještina čitanja i pisanja koju možete posuditi u knjižnici: Zabavan jezik u slikama i igrama 2, Ilona Posokhova

Dodatan članak o predvještinama čitanja i pisanja možete pronaći na stranici:

https://razvojne.org/2018/10/26/sto-mogu-uciniti-umjesto-da-ga-poducavam-citanju/