Neposredne zadaće odgoja i naobrazbe predškolske djece od navršenih godinu dana do polaska u osnovnu školu provode odgojitelji.
Oni su stručno osposobljene osobe koje:
• provode odgojno-obrazovni program rada s djecom predškolske dobi
• stručno promišljaju odgojno-obrazovni proces u svojoj odgojno-obrazovnoj skupini
• pravodobno planiraju, programiraju i vrednuju odgojno-obrazovni rad u određenim razdobljima
• prikupljaju, izrađuju i održavaju sredstva za rad s djecom te vode brigu o estetskom i funkcionalnom uređenju prostora
• rade na zadovoljenju potreba djece i njihovih razvojnih zadaća te potiču razvoj svakoga djeteta prema njegovim sposobnostima
• vode dokumentaciju o djeci i radu te zadovoljavaju stručne zahtjeve u organizaciji i unapređenju odgojno-obrazovnog procesa
• surađuju s roditeljima, stručnjacima i stručnim timom u dječjem vrtiću kao i s ostalim sudionicima u odgoju i naobrazbi djece predškolske dobi u lokalnoj zajednici.
Jedna od definicija odgojitelja je iz čl.26 (2) Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja:
Odgojitelj je stručno osposobljena osoba koja provodi odgojno-obrazovni program rada s djecom predškolske dobi i stručno promišlja odgojno-obrazovni proces u svojoj odgojno-obrazovnoj skupini. On pravodobno planira, programira i vrednuje odgojno-obrazovni rad u dogovorenim razdobljima. Prikuplja, izrađuje i održava sredstva za rad s djecom te vodi brigu o estetskom i funkcionalnom uređenju prostora za izvođenje različitih aktivnosti. Radi na zadovoljenju svakidašnjih potreba djece i njihovih razvojnih zadaća te potiče razvoj svakoga djeteta prema njegovim sposobnostima. Vodi dokumentaciju o djeci i radu te zadovoljava stručne zahtjeve u organizaciji i unapređenju odgojno-obrazovnog procesa. Surađuje s roditeljima, stručnjacima i stručnim timom u dječjem vrtiću kao i s ostalim sudionicima u odgoju i naobrazbi djece predškolske dobi u lokalnoj zajednici. Odgovoran je za provedbu programa rada s djecom kao i za opremu i didaktička sredstva kojima se koristi u radu.
Suvremeni odgojitelj
Različite socijalne i ekonomske promjene suvremenog društva stvaraju nova očekivanja usmjerena na odgojitelje i cijelu odgojno-obrazovnu ustanovu. Činjenica da djetetove rane godine imaju značajnu u njegovom cjelokupnom razvoju i taj je razvoj rezultat kompleksnih i kontinuiranih interakcija djeteta s njegovom materijalnom i socijalnom sredinom. Stoga, od odgojitelja ovise djetetove aktivnosti, uvjeti u kojima se one odvijaju, količina njegove inicijative i samostalnosti, te cjelokupni socioemocionalni, intelektualni i tjelesni razvoj općenito. Odgojiteljska profesija zahtjeva sustavno i kontinuirano educiranje i usavršavanje u radu, a ono najvažnije zahtjeva veliku količinu razumijevanja i predanosti. U postmodernom društvu svaki je pojedinac odgovoran za promjene, a u tome odgojitelji imaju jednu od važnijih uloga budući da pripremaju najmlađe članove društva da u tim promjenama kasnije sudjeluju. (Fullan, 1993).
Literatura:
Šagud, M. (2006) Odgajatelj kao refleksivni praktičar. Petrinja. Visoka učiteljska škola u Petrinji